Over V.V. TFS

Trog Freonskip Sterk

TFS (Troch Freonskip Sterk, Fries voor Door Vriendschap Sterk) is een op 14 augustus 1949 opgerichte amateurvoetbalvereniging uit Drachtstercompagnie. De thuiswedstrijden worden op "'t Trefpunt" gespeeld.

seizoen 2023/2024

In het seizoen 2023/2024 zijn er twee seniorenteams actief op de zaterdag en één op vrijdagavond.
Daarnaast zijn er een zestal jeugdteams en een kabouterteam actief binnen de vereniging. Een volledig overzicht vind je op onze teamspagina

geschiedenis vereniging

In het jaar 1928 bestond er al een voetbalclub in Drachtstercompagnie. De club werd opgericht onder de naam "DVS" (Door Vriendschap Sterk). Na één seizoen werd de naam van de voetbalclub al snel veranderd naar "TFS" (Troch Freonskip Sterk, Fries voor Door Vriendschap Sterk). De club werd opgeheven in het jaar 1943 door de tweede oorlog, maar men bleef voetballen in Drachtstercompagnie en in het jaar 1949 werd de voetbalclub door de mensen heropgericht.

Sinds de oprichting in 1949 tot 2010 speelde VV TFS altijd zondag's voetbal. Bij de club werd altijd volop ingezet op de zondag's afdeling en het standaardelftal zondag's behaalde meerdere successen in het Amateurvoetbal. De zondagafdeling is uiteindelijk opgeheven vanwege een terugloop op de zondag's afdeling.

Het eerste team van de zaterdagafdeling speelde tussen het seizoen 2014/15 tot en met 2016/17 in de reserve klasse zaterdag.

De jeugd speelde van 2012/13-2016/17 samen met die van SV Houtigehage onder de naam SJO SVH/TFS in competitieverband.

Turbulent seizoen in 2015

Het seizoen van 2015/2016 was een turbulent seizoen voor de voetbalvereniging, de club leek te onder te gaan aan een tekort aan leden. Halverwege het seizoen is er een nieuw bestuur gevormd die er voor hebben gezorgd dat de wind weer naar voren waait. In het voorjaar van 2016 berichtte TFS dat ze volop bezig zijn met de toekomst van de club. Omdat er volgend seizoen waarschijnlijk geen seniorenteam meer is rijst de vraag: “Is er nog een toekomst voor de vv TFS?”, Hierop werden door vergadering de koppen bijeen gezet en ging de voetbalclub weer in leven. In het seizoen 2016/2017 komt de club weliswaar nog uit in de Reserve 6e Klasse KNVB zaterdag, maar sinds het seizoen 2017/2018 speelt TFS weer standaardvoetbal in de 5e klasse KNVB zaterdag. De club werd laatste maar desondanks is het allemaal positief en is er niemand negatief. Deze wederopstanding is deels te danken aan het toen de tijd en nog steeds zittende voorzitter en de huidige leden die ervoor gezorgd hebben dat er op dit moment weer 2 elftallen spelen en er sinds het seizoen 2017/2018 ook weer een dameselftal is.

Promotie/degradatie zondagelftal

De club wordt sinds de oprichting in 1949 ingedeeld in de 3e Klasse FVB. In het jaar 1951 wordt de club kampioen en promoveert TFS naar de 2e Klasse FVB. In het jaar 1958 wordt de club alweer kampioen en de promotie naar de 1e Klasse FVB is een feit. In 1960 promoveert de club naar de 4e Klasse KNVB. Een jaar later degradeert de club weer naar de 1e Klasse FVB. In het jaar 1963 wordt de club weer kampioen en bereikt daarmee opnieuw de 4e Klasse KNVB. TFS hield het vier jaar vol in de 4e klasse KNVB. De club behaalt in 1969 weer het kampioenschap in 1 klasse FVB, maar het vlaggenschip van 1969/70 wordt laatste en degradeert zodoende alweer naar 1e Klasse FVB. in het jaar 1972 worden ze kampioen in de 1 Klasse FVB en speelt van het seizoen 1972/73 tot 1977 in de 4e Klasse KNVB. In dat jaar wordt de club kampioen en bereikt het zelfs de 3e Klasse KNVB. Dit niveau is te hoog voor de club want na één seizoen volgt degradatie naar de 4e Klasse KNVB en in 1983 naar de 1e Klasse FVB. Twee jaar later wordt de club weer kampioen en keert daarmee terug in de 4e Klasse KNVB. In 1987 volgt weer degradatie om een haar later weer terug te keren in de 4e Klasse. Twee jaar later degradeert de club naar de Hoofdklasse FVB, om in 1992 weer terug te keren in de 4e Klasse KNVB. In 1994/95 degradeerde TFS weer naar de Hoofdklasse FVB en sinds het seizoen 1996/97 wordt de club ingedeeld in de 5e Klasse KNVB door de grote reorganisatie binnen de KNVB. Jaren schommelt de club tussen de 5e en 6e klasse KNVB.

In het seizoen 2009-2010 werd het besluit genomen om op zondag's niet door te gaan met een standaardelftal en de toekomst te leggen op het zaterdag's. Dit kwam door een terugloop aan leden op de zondagafdeling en de meeste leden hadden hun voorkeur uitgesproken om door te gaan met een standaardelftal op zaterdag's.

Promotie/degradatie zaterdagelftal

Sinds 1977 speelt vv TFS ook met een standaardelftal op zaterdag. De club speelt jarenlang in de 2e Klasse FVB tot het jaar 1993 de club wordt kampioen in dat jaar en promoveert naar het de 1e Klasse FVB. Het voetbal in de 1e Klasse FVB duurde maar twee jaar toen het weer degradeerde naar de 2e Klasse FVB. Sinds de grote reorganisatie bij de KNVB in 1996 speelt de club in de 6e klasse KNVB. De club degradeerde één keer in het jaar 1999, maar dwong in het seizoen daarop in 2000 al snel promotie af.

Tot aan het seizoen 2013/2014 komt de club uit met een standaardelftal in de 5e Klasse KNVB zaterdag. Aan het einde van het seizoen werd door het bestuur en de leden besloten om het seizoen daar op (2014/2015) alleen nog op recreatief niveau te spelen.

In het seizoen 2014/2015 komt de club uit in de Reserve 5e Klasse KNVB zaterdag. De club grijpt net naast het kampioenschap.