TFS 1 opent bekercompetitie met gelijkspel (29-08-2020)

Gepubliceerd op 31 augustus 2020 om 15:59

Drachtstercompagnie, 29 augustus 2020,

In dit turbulente jaar, waarbij seizoen 2019/2020 voortijdig werd beëindigd door de Corona-uitbraak, kon er op 29 augustus 2020 voor het eerst sinds maanden weer afgetrapt worden voor de eerste bekerwedstrijd tussen VV T.F.S. en Holwerd.

Het seizoen start met een aantal veranderingen op het gebied van spelers bij TFS. In kort tempo zijn Gijs Vlastuin, Jille Peters, Farshid Sheni, Ali Donzo en Mike Wijker gestopt voor het eerste. Jogchum Otten is vertrokken naar WWS en Chris Visser naar ONT. We zijn blij dat Eric Leander en Gjalt Stienstra het eerste elftal komt versterken, maar de selectie blijft klein. Nieuw is ook de trainer; Henk Woudstra, de voormalig jeugdtrainer, treedt dit seizoen voor het eerst aan als trainer in het seniorenvoetbal. De Trainer uit Bontebok maakt vooralsnog een goede indruk en TFS is erg blij met zijn komst. Via deze weg willen we Hans Gellert nogmaals bedanken voor zijn inzet de afgelopen twee jaar!

Dan nu de wedstrijd, thuis tegen VV Holwerd, een volslagen onbekende voor "De kompenije". De recente Corona uitbraak in hun selectie is dan ook zo ongeveer het enige wat we weten van de holwerder equippe.

Door de veranderingen op het gebied van spelers, speelt TFS dit seizoen met aardig wat mensen op andere posities dan voorheen. Zo is good old clubtopscoorder Nick de Roos weer voorin te bewonderen en speelt Tim Nijmeijer vooralsnog op het middenveld. De lang geblesseerde Rienk-Jan Bron speelt weer vast mee bij de selectie en ook Frits van der Meer mag na bijna twee jaar blessureleed weer deelnemen.

De wedstrijd begon echter niet zoals de laatste oefenwedstrijden werden gespeeld. Holwerd kreeg veel ruimte en gooide de bal meerdere malen achter de defensie van TFS. Geluk aan TFS zijde was dat VV Holwerd de buitenspel regel nog niet helemaal goed onder de knie heeft en daardoor continu buitenspel stond. Helaas moest Rienk Jan Bron na een kwartier spelen afhaken met een hamstring blessure. Vlak daarna ging het mis voor TFS, de buitenspelval klapte niet goed open en er kwamen drie spitsen tegelijk op onze keeper Jeff Aalders af, die ondanks een verwoede poging kansloos was op deze makkelijke kans voor Holwerd. Een domper voor TFS die tot op dat moment ook nog niet echt in de wedstrijd zat. Grote kansen volgden voor zowel Gerrit van Dijk (naast) en Tim Nijmeijer (paal), maar helaas zonder resultaat.

De rust werd bereikt met een 0-1 achterstand voor TFS en de knop moest hier om: meer naar voren drukken en proberen de bal hoger af te pakken. Helaas ging dit nog niet helemaal zoals gepland. Na een simpel gegeven vrije trap van de fluitende leidsman vloog de 0-2 achter Jeff Aalders. Onze nieuwe trainer Henk leek hier veroordeeld te worden om bij zijn eerste wedstrijd direct met een nederlaag te mogen beginnen. Echter kreeg TFS door een handsbal van de zestien door Holwerd een penalty toegewezen. Deze kans werd goed benut en Remco van der Mei schoot de bal prima binnen waardoor er 1-2 op het scorebord kwam te staan.
Remco draait hier zijn hand niet voor om. De linksback die het spreekwoord "ruwe bolster blanke pit" elke week weer bevestigd is een belangrijke pion bij TFS en lijkt dit seizoen de verantwoordelijkheid voor de penalty's dan ook terecht op te eisen.

TFS kreeg hierna twee behoorlijke kansen: Rudmer Mulder (op verse schoenen) mistte helaas een kans voor open doel. Janco Booi mistte ook een dot van een kans die hij (achteraf) beter breed had kunnen leggen. Hierna ging TFS 1-1 spelen achterin waarin Robin van Es doorschoof naar het middenveld en targetman Frits van der Meer als extra stormram de voorwaartsen kwam versterken. Prompt na deze tactische omzetting viel jammerlijk de 1-3, een doelpunt dat absoluut voorkomen had mogen/moeten worden. Toch gaf TFS niet op en onder leiding van onder meer de snelle Tim Nijmeijer op de vleugel begon TFS flink aan te dringen.

De aansluitingstreffer viel dan ook in de 85'e minuut. Dankzij een rebound was het Gerrit van Dijk die met een sliding het laatste zetje kon geven over de doellijn van Holwerd. Met een stand van 2-3 was er nog hoop voor TFS. Gerrit, die vorig jaar een anoniem seizoen speelde bij de Kompenijster club, heeft dit jaar alle zeilen bijgezet om van waarde te zijn. Een eerste resultaat was hierin al duidelijk te zien in de oefenwedstrijd tegen Wispolia. Vandaag beschaamde hij het vertrouwen van de trainer niet door vooral de tweede helft goed te spelen en als kroon op dat werk ook nog dit doelpunt te scoren. Hij lijkt zich hiermee definitief in de strijd om de begeerde spits positie te mengen en zal dit arbeidsethos moeten blijven brengen.

Arbeidsethos was dan ook het juiste woord voor de laatste 5 minuten want met onder meer de luidkeels aanwezige Frits van der Meer (waarvan akte) en Robin van Es als extra stormkracht voorin beukte TFS op de deuren van de Holwerder vesting. In de 88'e minuut was het Tim die er als een haas van doorging en als volleerd schoonspringer naar de grond viel na een duw van de net gewisselde verdediger. De scheidsrechter floot terecht voor een penalty en het is Remco van der Mei die deze kans simpel benut waardoor het toch nog 3-3 werd.  Vlak voor het einde kwam Holwerd er nog één keer gevaarlijk uit. Mede door een harde maar keurige sliding voorkomt Frits van der Meer deze aanval.

Ruim twee minuten later was het einde wedstrijd en zo deelden Holwerd en TFS de punten in deze eerste bekerwedstrijd van dit seizoen. Of de uitslag terecht is laten we in ons midden, maar spannend was het in ieder geval wel. .

Volgende week mag de ploeg van Henk Woudstra het proberen uit bij VV Ternaard, wederom een bekerwedstrijd. Uit-supporters zijn uiteraard welkom!