TFS1 weet op zonnige zaterdagmiddag drie punten in Kompenije te houden!

Gepubliceerd op 6 februari 2023 om 13:57

Nadat vorige week Surhuisterveen werd verslagen met 0-2 kwam deze week Jistrum op visite. Laatstgenoemde wist vorig jaar maar liefst 3-9 te winnen waardoor de Kompenijsters extra gebrand waren om vandaag een resultaat te pakken en zeker niet Jistrum van de nul punten af te helpen. Bij winst zou 't Flaggenskip goede zaken doen en maar liefst 3 plekken op de ranglijst kunnen stijgen. De formatie van TFS is door een aantal afwezigen en schorsing anders dan normaal. Thijs Boiten begint op de rechtsback en Frits van der Meer in de spits. Janco Booi moet noodgedwongen de linkback positie innemen en Remco van der Mei schuift een plekje door naar de voorhoede.

Op deze zonnige zaterdagmiddag is het scheidsrechter M. Jalvingh die om 15:00 het startschot geeft en TFS die de wedstrijd aftrapt. Het veld is helaas slechter en hobbeliger dan verwacht, het staat daardoor garant voor onrustig voetbal wat resulteert in kansen heen en weer waarbij de keepers van beide elftallen uitblinken. Ook het centrale duo van TFS staat weer sterk te spelen waardoor Jistrum niet echt gevaar kan stichten voor de goal van de Kompenijsters.

Na ongeveer 20 minuten is het Jille Peters die een grote kans creëert. Hij weet simpel weg te draaien bij de tegenstander en daarna op snelheid de centrale verdediger van Jistrum te passeren. Hoewel hij 1 op 1 komt met de keeper van weet de goalie de inzet wonderbaarlijk met een reflex te keren. Een paar minuten later is het TFS dat de bal cadeau geeft aan Jistrum die een schot loste van 25 meter die richting de kruising vloog. Gelukkig is het ditmaal TFS keeper Michael Plaisier die de bal katachtig uit de goal tikt. Het gevaar is echter nog niet geweken, want de bal blijft hangen en de spits van Jistrum is er als de kippen bij terwijl de keeper nog aan het opkrabbelen is. Gelukkig staat de keeper van TFS snel op en kan de bal wegwerken. Nadat eerder het houtwerk al werd geraakt na een ingedraaide corner van Nick de Roos was het dezelfde Nick die na een mooie voorzet van Timen de Meer zijn inzet ditmaal op de lat uiteen ziet spatten. TFS krijgt meer grip op de wedstrijd en uiteindelijk is het in de 43e minuut dan toch raak. Een lange bal van Michael Plaisier word door “gekleun” van Frits v/d Meer verlengt en het is  dan Remco van der Mei die de keeper uitspeelt en daarna koelbloedig het doel weet te vinden: Daarmee gaat de thuisploeg zo opslag van rust met een 1-0 voorsprong de kleedkamer in.

Na rust is het vooral TFS dat probeerde te voetballen waarbij Jistrum opportunistisch de lange bal hanteert. Diverse kansen worden helaas om zeep geholpen en de finesse ontbreekt bij TFS om de wedstrijd echt op slot te gooien. Daarnaast is het de grensrechter van Jistrum die diverse acties onterecht probeert af te vlaggen voor buitenspel maar goed fluitende scheidsrechter Jalvingh die hier niet in meegaat. Het welbekende gezegde “een goede grens verdient minimaal 3 punten per jaar” is helaas niet van toepassing op Jistrum vandaag. Rond de 80ste minuut is het dan eindelijk raak na een inworp op Jille die de achterlijn kan halen en een scherpe lage voorzet wordt door de Jistumers zelf in het doel gewerkt. Stand en eindstand 2-0. Op basis van de tweede helft is de overwinning dik verdiend en dan ook de complimenten voor het hele team.

Volgende week zaterdag 11 februari staat Donkerbroek uit op het programma. Beide ploegen staan op gelijke hoogte dus bij 3 punten kan er een plekje winst op de ranglijst geboekt worden.